INTRODUCTIE: FORESTER DIESEL LINEARTRONIC CVT

It’s coming! De Forester is al jaren een van de belangrijkste pijlers in het programma van Subaru. Het multifunctionele, stoere en ruime model komt binnenkort naar België met een sterke en zuinige dieselmotor in combinatie met een traploos schakelende Continu Variabele Transmissie (CVT). Deze nieuwe uitvoering weet op een unieke manier comfort, een laag verbruik en veelzijdigheid te combineren. Maak alvast kennis met de Forester D-CVT!

SYMMETRICAL ALL-WHEEL DRIVE

Vierwielaandrijving zit bij Subaru in het DNA. Subaru’s Symmetrical All-Wheel Drive verdeelt het motorvermogen over alle wielen voor onverstoorbare stabiliteit  en maximale grip ongeacht de weg- en weersomstandigheden.

SUBARU BOXER DIESEL MOTOR

Laag geplaatst en volledig in balans, dat is wat de SUBARU BOXER motor zo uniek maakt. Deze bijzondere eigenschappen houden het zwaartepunt van de Subaru Forester laag, verbeteren de gewichtsverdeling en verzekeren een trillingvrije motorloop.

Lineartronic CVT

Subaru’s Lineartronic CVT-transmissie combineert het beste van een conventionele- en een continu variabele automaat; een snelle respons met zeven voorgeprogrammeerde versnellingen voor wanneer dat nodig is en een laag toerental ten gunste van optimaal brandstofverbruik en ontspannen rijden.

SUBARU DIESEL HISTORIE

Subaru heeft een lange historie als het gaat om de Continu Variabele Transmissie. In 2009 introduceerde het merk de naadloos schakelende automaat op de Subaru Legacy. Sindsdien is de versnellingsbak verder ontwikkeld tot de sublieme automaat die hij nu is.

Inmiddels heet hij Lineartronic en zijn er legio voordelen ten opzichte van een conventionele automatische versnellingsbak. De CVT schakelt sneller en ongemerkt, wat het comfort ten goede komt. Ook is hij lichter en compacter dan elke andere automaat, wat gunstig is voor het toch al lage brandstofverbruik van de BOXER diesel.

De nieuwste generatie Lineartronic is voorzien van schakelflippers aan het stuur. Daarmee kan desgewenst een van de zeven voorgedefinieerde overbrengingsverhoudingen worden gekozen. Geen zin om zelf te schakelen? Geen probleem natuurlijk, dan kiest de CVT zelf de juiste schakelmomenten en geniet u optimaal van het rijcomfort en het onuitputtelijke karakter van krachtige dieselmotor.

 

WAAROM SUBARU FORESTER

Wie de Forester kiest, kiest niet zomaar een auto, maar een veelzijdige Subaru met vele pluspunten. Een beknopt overzicht:

  • Standaard permanente vierwielaandrijving
  • Laag brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot
  • Japanse kwaliteit en betrouwbaarheid
  • Zeer hoge scores bij Euro NCAP botsproeven
  • Gekozen tot Top Safety Pick door de Amerikaanse IIHS
  • Sublieme rijeigenschappen door de combinatie van de laaggeplaatste BOXER motor en symmetrische vierwielaandrijving
  • Toevoeging van Lineartronic CVT met X-mode

BOXER diesel

Dieselmotoren zijn door de jaren heen steeds populairder geworden. Het succes is snel verklaard: ze zijn stil, stoten weinig CO2 uit, springen uitermate zuinig met brandstof om en bieden veel trekkracht. Logisch dat ook Subaru een diesel aan zijn programma heeft toegevoegd. Subaru vindt de boxermotor al vele jaren de ideale motorconfiguratie vanwege onder meer de compacte bouw en de stille, trillingsarme loop. En dus moest Subaru’s dieselmotor ook een BOXER worden.

Na een langdurige periode van testen en ontwikkelen vond Subaru zijn BOXER diesel in 2008 goed genoeg om hem te introduceren. De Outback en Legacy waren de eerste Subaru’s die met deze commonrail BOXER diesel met variabele turbogeometrie werden uitgerust. En met succes. De motor sloeg zelfs zo aan dat op verzoek van vele Subaru-liefhebbers ook andere modellen de motor kregen.

Sindsdien volgen de ontwikkelingen elkaar in sneltempo op:

  • 2007 – Outback en Legacy BOXER diesel
  • 2008 – Forester en Impreza BOXER diesel
  • 2012 – SUBARU XV BOXER diesel
  • 2013 – Outback BOXER diesel Lineartronic CVT
  • 2014 – Forester BOXER diesel Lineartronic CVT

 

De nieuwe Forester beschikt inmiddels over de nieuwste generatie van de BOXER diesel. Ook deze versie blinkt uit door zijn rustige loopcultuur, laag brandstofverbruik en enorme trekkracht. In combinatie met de Lineartronic CVT is de BOXER diesel welhaast de perfecte krachtbron. Zeker voor een veelzijdige auto als de Forester, die net zo goed thuis is op de snelweg als op een bospad of een besneeuwde berghelling. Aan u de keuze.

Door de BOXER diesel te koppelen aan de Lineartronic CVT is er nog een fraai stuk techniek beschikbaar gekomen op de Forester: X-mode. Het elektronische systeem remt de wielen zo nodig af tot de snelheid van het wiel met de meeste weerstand. Zo zoekt de Forester altijd naar maximale grip, ongeacht rijsnelheid en ondergrond. Dankzij deze voorziening kunt u op de meest uitdagende ondergrond veilig manoeuvreren.

Specificaties

2.0D Lineartronic2.0i Lineartronic
Lengte4.595 mm4.595 mm
Breedte1.795 mm1.795 mm
Hoogte1.735 mm1.735 mm
Gewicht1.622 kg1.505 kg
Motorinhoud1.998 cc1.995 cc
Max. vermogen147 pk (3.600tpm)150 pk (6.200tpm)
Max. trekkracht350 Nm (1.800tpm)198 Nm (4.200tpm)
0-100km/u9,9 sec11,8 sec
Brandstofverbruik6.0 l/100km6.5 l/100km
CO2 uitstoot161 g/km150 g/km
Max. aanhangermassa geremd2.000 kg2.000 kg
Laadvolume (stoelen omhoog)505 l505 l
Laadvolume (stoelen omlaag)1557 l1577 l

Bekijk het hele Forester-gamma. Klik hier

Bekijk de Forester

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte omtrent de introductie van de nieuwe Forester Diesel Lineartronic CVT.
Schrijf u nu in en mis geen enkel nieuws!

  •  *